Nyhedsbrev oktober 2021

Ålholm Skole

Oktober 2021

Kære forældre

Vi er kommet ind i uge 40 og går med raske skridt frem mod efterårsferien. skyDet betyder et skift i børnenes garderobe, flere jakker, støvler og huer på knager og i garderober på gangene. Jeg vil minde jer alle om at mærke jeres barns tøj grundigt. Hvert år mister mange børn noget tøj og hvert år udstiller vi langborde med bunker af glemt tøj, der aldrig bliver genkendt eller hentet af nogen. Jeg skal lige minde jer alle om, at vi overfor EAT i skolens indgangsetage har to metalskabe, hvor vi lægger glemt tøj. Kig først her, hvis I savner noget.

Modtagelse af ny souschef Camilla Kjøller

Fredag modtog hele Ålholm Skole vores nye souschef Camilla Kjøller. Aulaen var festklædt og børnene i indskolingen havde taget opstilling med flagallé i Storegård, for at tage imod Camilla med manér. På scenen blev Camilla modtaget med taler fra mig skoleleder Søren og vores to dygtige elevrådsrepræsentanter Sofie og Ronja, der håbede, at Camilla ville lytte til eleverne. Herefter var der tid til en lille quiz, for klasserne havde fundet på spørgsmål til vores nye souschef, der måtte fortælle, om hun kunne lide heste, om hun kunne lide børn (hun svarede heldigvis “ja”) og om, hvor hun selv har gået i skole som barn og hvor hun bor. Blandt andet. Camilla var meget glad for sin modtagelse og hele aulaen sluttede af med at synge med på Ålholmsangen.

Camilla

Fredag d. 8. oktober uden lærere

HuskPersonalegruppen skal igen i år have pædagogisk weekend for at dygtiggøre sig. Som vi plejer, har vi lavet en bytter mellem Ålholm og Akeleje. Fredag d. 1. oktober passede skolens lærere og vikarer børnene på fritidshjemmet og nu på fredag er rollerne byttet om. Det betyder altså, at der vil være et tilpasset program for dagen og at jeres barn vil have en pædagog eller vikar i stedet for sin faste lærer. I vil i øvrigt blive separat orienteret om dagen af lærerne.

kontaktforældre

Kontaktforældremøde

Torsdag d. 30. september holdt vi kontaktforældremøde på lærerværelset. Fremmødet af kontaktforældre fra skolens mange klasser var flot og energien i debatter og spørgsmål stor. Søren præsenterede skolens nye kommunikationspolitik, som har været under udarbejdning i både skolebestyrelse og elevråd. Politikken beskriver dels etiske principper for god kommunikation mellem skole og hjem, dels hvilken standard skolen har for kommunikation på uge- og årsbasis. Desuden orienterede Søren om, at skolens personale er ved at udarbejde en bevidst og fælles tilgang til skole-hjem-samtalerne som alternativ til elevplanen. Det er i år op til skolens ledelse i høring med skolebestyrelse og personale at vurdere, om man vil fastholde elevplanen. Søren fortalte, at ledelsen gerne vil afskaffe elevplanen på Ålholm, men tilsvarende så må kvalificere de to årlige samtaler, som hjemmet orienteres passende og sikkert om elevens udbytte af undervisningen. Konstitueret souschef Rikke Petersen orienterede derefter om udarbejdelsen af skolens nye antimobbe-handleplan, hvorefter forældrene i små, skiftende “stationer” blev bedt om at forholde sig til og debattere forskellige centrale spørgsmål og dilemmaer om mobning.

Kæmpestor tak til skolens trafikudvalg

Som I blev orienteret om d. 13. september i Aula, har skolens trafikudvalg lyskrydsgennem flere års ihærdigt og vedholdende arbejde skubbet politisk på bedre løsninger for adgangsvejene til Ålholm Skole. Med vores placering i det øvre hjørne af Valby, skal langt de fleste elever krydse store veje for at nå skolen. Særligt overgangen ved Valby Langgade og i “ejendomsmæglerkrydset” er udsatte steder. Med 14 millioner kroner afsat i budget 22, er der dog nu udsigt til nogle forbedringer på en række områder. Jeg vil her ellers koncentrere mig om at rette en stor tak til Leo Jakobsen, Ida Bach Ljunggren, Karen Il Wol Knudsen, Andreas Dawe og Rasmus Skat Andersen, der alle har knoklet med at få politisk ordlyd og opbakning til bedre trafikveje til Ålholm Skole. Stor tak til jer fra alle os!

Uddannelsesdag i udskolingen

Fredag d. 24. september gik udskolingen på weekend efter en skøn temadag med fokus på uddannelse og job. Hele dagen arbejdede alle klasser i værksteder med temaer som "Hvad laver en murer?", "Hvordan søger man et fritidsjob?" og "Hvilke karaktertræk er jeg stærkest i?". Og til sidst sluttede 170 børn og lærere af med en stor fælles uddannelsesleg i aulaen, hvor eleverne dystede om uddannelse på kryds og tværs og med sig selv på som spillebrikker på en stor spilleplade. Uddannelsesdagen er fast del af udskolingens årshjul og vi glæder os allerede til næste år.

Kommunalvalg d. 16. november

stemJeg kommer til at minde jer alle om det igen, men er også sikker på, at byens billede meget snart vil minde os alle om, at der er regions- og kommunalrådsvalg d. 16. november. Dagen er ikke som “i gamle dage” en skolefri dag, med alle parter ser gerne, at skolen er tom for elever alligevel. Derfor laver vi på de forskellige årgange en alternativ plan for afviklingen af dagen. Den vil bestå af ture for rigtigt mange klassers vedkommende, men også fjernundervisning i de store klasser kan komme i betragtning. I vil blive informeret særskilt om selve dagen af jeres børns lærere.

Tabte tænder

Sidste, men ikke mindst vigtige information er jo status på de tabte tænder i børnehaveklasserne. Dette års kuld må snart være gæster i Løvens Hule, for tandfeen bruger mange penge for tiden!

Tand0.A: 56 tabte tænder

0.B: 50 tabte tænder

0.C: 46 tabte tænder

Med dette ønskes I alle en god uge og en dejlig efterårsferie, for dem af jer, der holder den!

Bedste hilsner

Søren Vith

Skoleleder

Husk at gå ind på skolens hjemmeside www.aalholmskole.aula.dk eller besøg skolen på Facebook eller Instagram for at se billeder fra skolens liv !