Principper for sund kost

På Ålholm Skole mener vi, at en sund og varieret kost spiller en central rolle for såvel indlæringsevne som børns generelle velbefindende. Skolen både kan og skal bidrage til, at børnene får en teoretisk og praktisk forståelse for betydningen af en sund kost.

Vi vil:

• Undervise børnene i grundlæggende viden om betydningen af sund kost.

• Præsentere og give børnene viden og smag for sund mad fra forskellige madkulturer

• Tilstræbe, at lærere, pædagoger løbende tilegner sig viden om kost og madvaner

• Tilbyde varieret kost af høj kvalitet i på hele skolen og SFO, baseret på sunde og så vidt muligt økologiske råvarer

• Tilbyde børnene gode rammer at spise i.

• Engagere eleverne gennem medindflydelse på kost tilbud

• Inddrage sundhedsplejersken i arbejdet med at informere elever, lærere og forældre om sund kost.

Mål

På Ålholm Skole er det et mål at begrænse elevernes indtagelse af usunde spiser, der indeholder for meget sukker, fedt og tilsætningsstoffer, f.eks. fastfood, slik, chips og sodavand.

Samtidig er det et mål, at eleverne bliver bevidste om vigtigheden af at spise sundt, og har mulighed for en gang om dagen at købe et ernæringsrigtigt og sundt måltid.

Derfor:

• Er det ikke tilladt elever at spise chips og slik og andre usunde spise på skolen i den almindelige skolehverdag, og heller ikke at drikke sodavand. Sker det, konfiskeres varerne og leveres ikke tilbage. Ved festlige lejligheder, som f.eks. fødselsdage, præmier ved konkurrencer og lignende, er reglen naturligvis ikke gældende.

• Skal skolen have en skolebod (p.t. kommunens EAT-koncept), hvor eleverne har mulighed for at købe sig et ernæringsrigtigt måltid mindst en gang på almindelige skolehverdage.

• I 6., 7. og 8. klasse oplæres eleverne i forbindelse med pasning af skoleboden.

• På alle klassetrin skal sund ernæring være et samtaleemne i relevante situationer.