Princip for etik og moral på nettet

Elevernes ansvar:

• Overholde digitale pauser i undervisningen og frikvarterer. Det er underviser, der bestemmer, hvornår der benyttes digitale medier.
  • Deltag i dannelse af klasseregler og del din viden om digitale medier
  • Vide, hvad der er lovligt og ulovligt online. Du har selv ansvaret for de handlinger, som du foretager på nettet.
  • Overholde skolens regler for brug af skolens it-materiale som i benytter, også det der kommer med hjem.

Skolen og undervisernes ansvar:

• Sætte den faglige ramme for brug af digitale medier i de konkrete undervisningsforløb
  • Etisk brug af digitale medier implementeres løbende fra 0. klasse. Undervisning og andre aktiviteter differentieres efter børnenes alder.
  • Benyt elevernes store digitale kompetencer som digitale ambassadører og medundervisere; både af undervisere, klassekammerater og andre klasser/-trin.
  • Inddrag gerne både skolens pædagoger samt eksterne professionelle i arbejdet/oplysningen
  • Digital mobning indgår på lige fod med anden form for mobning i skolens antimobbepolitik.

Forældrenes  ansvar:

• Følge med i barnets færden på de sociale medier og gå i dialog med barnets oplevelser.
  • Styrke positivt mediebrug i klassen ved at være med til at indgå fælles regler og deltage i arrangementer om emnet.
  • Kende dit ansvar for, at børnene bruger de sociale medier med omtanke, respekt og ansvarlighed både på og udenfor skolen.

Godkendt af skolebestyrelsen september 2017