Principper for meddelelsesbog

Principper for meddelelsesbog på Ålholm SkoleMeebook

Udarbejdet af skolebestyrelsen april 2023

Meddelelsesbogens formål

• Meddelelsesbogen skal understøtte dialogen mellem skole og hjem om elevens faglige og alsidige udvikling og den efterfølgende opfølgning på dialogen.
  • Meddelelsesbogen skal sikre, at både elev, forældre og skole ved, hvad der er de væsentligste fokuspunkter og heraf følgende indsatser i elevens faglige og alsidige udvikling.
  • Meddelelsesbogen skal understøtte elevens oplevelse af mestring og bidrage til, at eleven får øje på egne styrker og potentialer
  • Meddelelsesbogen supplerer den øvrige dialog mellem elev, forældre og skole via Aula, skole-hjem-samtaler, elevsamtaler, forældremøder mv.

Meddelelsesbogens indhold

• Meddelelsesbogens indhold består af få udvalgte aktuelle fokuspunkter for hvordan skolen kan understøtte elevens faglige udvikling og trivsel.
  • Fokuspunkter kan være såvel individuelle som fælles for en klasse eller en årgang.
  • Et fokuspunkt i meddelelsesbogen indeholder i udgangspunktet:
    • Beskrivelse af fokuspunkt.
    • Beskrivelse af skolens indsats i forhold til fokuspunktet og af eventuelt indgåede aftaler.
    • Beskrivelse af, hvordan forældrene kan støtte elevens og skolens arbejde med fokuspunktet.
    • Beskrivelse af tegn på progression ift. elevens udvikling inden for fokuspunktet.
    • En tidshorisont for arbejdet med fokuspunktet.
  • I skolens forståelse af elever med udfordringer indgår både generelle udfordringer som følge af fx særlige behov og mere periodiske udfordringer, fx mistrivsel eller kriser. Fokuspunkter i den forbindelse er primært være rettet mod, hvordan undervisningsmiljøet og tilrettelæggelsen af undervisningen kan understøtte elevernes aktuelle behov.

Der er enkelte områder, som skal indgå i meddelelsesbogen:

• I børnehaveklassen skal kompetenceområderne sprog og matematisk opmærksomhed berøres.
  • Der skal være indhold, som vedrører fagene dansk og matematik for elever i 1. til 9. klasse.
  • For elever, der er i udfordringer i skolen, skal meddelelsesbogen indeholde information om de indsatser og den opfølgning, som skolen har iværksat for at imødekomme udfordringerne.
  • For elever i 7.-9. klasse skal meddelelsesbogen indeholde overvejelser om uddannelse og proces for at opnå de faglige krav, der eventuelt skal opfyldes i forbindelse med optagelse. Særlige skole- eller vejledningsindsatser, der i denne forbindelse aftales med elev og forældre, skal ligeledes indgå i meddelelsesbogen.

Meddelelsesbogens format

• Meddelelsesbogen er digital og tilgås i Aula. Da den indeholder personfølsomme oplysninger skal funktionen ’følsom’ i Aula anvendes.

Meddelelsesbogens anvendelse

• Det pædagogiske personale omkring eleven formulerer få udvalgte fokuspunkter for den enkelte elevs udvikling i den kommende tid. Det pædagogiske personale har således initiativretten ift. formulering af fokuspunkter.
  • Det pædagogiske personale inddrager elevens perspektiv på fokuspunkterne via elevsamtaler.
  • Skolens pædagogiske personale anvender meddelelsesbogen som led i forberedelsen af de to årlige skole-hjem-samtaler. Det betyder, at personalet gør status på progression ift. eksisterende fokuspunkter og evt. udarbejder nye fokuspunkter for eleven forud for den halvårlige skole-hjem-samtale. Under skole-hjem-samtalen drøftes fokuspunkterne i en dialog hvor elevens, forældres og skolens perspektiv bringes i spil. Dialogen kan give anledning til efterfølgende justering af fokuspunkterne.
  • Meddelelsesbogen er til enhver tid tilgængelig for forældre og elev.
  • Forud for begge skole-hjem-samtaler vil det være muligt for elev og forældre at skrive kommentarer til fokuspunkter i meddelelsesbogen som kan drøftes under samtalen. Det er ikke muligt for elev og forældre at skrive kommentarer i meddelelsesbogen resten af skoleåret.

Folkeskolelovens § 13 b sætter rammen for skolernes arbejde med meddelelsesbog.

De lovmæssige rammer samt inspiration til skolernes arbejde med meddelelsesbog er udfoldet i ’Vejledning til lokal udvikling og anvendelse af meddelelsesbog i folkeskolen’ som ligger her Meddelelsesbog til dialog mellem elev, forældre og skole (uvm.dk)