​​​​​​​Princip for vikardækning

Målet med vikardækning på Ålholm Skole er, at den planlagte undervisning kan gennemføres som tiltænkt i henhold til Ugeplanen, og at der skabes kontinuitet i undervisningen.

Alle vikarer skal have udleveret Ålholm Skoles håndbog for ansatte (information om regler og praksis på Ålholm Skole), som gennemgås med dem ved ansættelsen.

Inden skoleårets start skal skolen have tilknyttet faste vikarer, der som minimum skal kunne vikariere for det kendte fravær ved skoleårets start. Derudover skal tidligere års erfaring med behovet for vikarer igennem skoleårets forløb også tages i betragtning således, at der igennem hele skoleåret i så vid udstrækning som muligt kan anvendes faste tilkaldevikarer. Dette princip er især væsentligt for eleverne i indskolingen, da de i højere grad har brug for ’kendte ansigter’.

Der er behov for vikardækning hver gang den faste lærer og/eller pædagog ikke kan gennemføre undervisningen som planlagt uagtet årsagen til fraværet.

Ved planlagt fravær er det faglærerens ansvar, at have udarbejdet en vikarplan som supplement til Ugeplanen således, at vikaren kan gennemføre undervisningen på kvalificeret vis.

Ved kendt fravær …:

• Til og med en uge skal det tilstræbes, at finde samme vikar perioden igennem for at sikre kontinuitet og faglighed i undervisningen.
  • Udover en uge op til og med tre uger skal skolen gøre brug af de samme vikarer perioden igennem i så vid udstrækning som muligt.
  • I mere end 3 uger skal vikardækningen gennemføres med samme vikarer for de respektive klasser, da ellers både kontinuiteten og fagligheden i undervisningen reduceres i væsentlig grad.
  •

​Skolen skal tilstræbe at minimere faste læreres fravær i klassen på grund af andre klassers aktiviteter som for eksempel ekskursioner.

Hvad vikardækkes?

• 0. - 4. klasse vikardækkes altid uden undtagelser.
  • 5. - 9. klasse vikardækkes. I tilfælde af manglende vikarer, gives klasserne fri i ydertimerne med besked om at udføre et bestemt stykke arbejde til næste dag. Sker der aflysning af morgentimer, skal skolen hurtigst muligt advisere herom via telefonkæden, som udarbejdes af klasselærer og klassen og afleveres på kontoret ved skoleårets begyndelse.

Hvordan vikardækkes?

Generelt dækkes vikartimerne i klasserne så vidt muligt af lærere, der er frigjort af klassers fravær og tilkaldevikarer.

Når de almindelige vikarmuligheder er opbrugt så kan …:

• Pædagoger udføre den planlagte undervisning.
  • Mellemtimer på skolen for 7. -9. klasse forekomme.
  • Ressourcecentertimer aflyses og anvendes til dækning af vikartimer.
  • En lærer i ”naboklassen” have opsyn. Dette gælder fra 5. klasse.
  • Læreren ved kendt fravær undersøge, hvorvidt Forældrebanken indeholder ’muligheder’, der kan anvendes som en form for ’alternativ’ vikardækning, der samtidig kan fungere som understøttende undervisning. Personale fra skolen skal dog som minimum føre opsyn.
  • Andre planlagte aktiviteter aflyses om morgenen som eksempelvis ekskursioner, men alle andre muligheder skal være udtømt forinden.

Udskolingen

I udskolingen forsøges med faste læreres vikarbetjening.