Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Ålholm Skoles logo
Mobil menu

Principper for klassesammenlægning

Baggrund for klassesammenlægninger

 

På Ålholm Skole er det vigtigt, at processen sikrer, at alle berørte, der ønsker at komme til orde, har
mulighed for det. Skolelederen har den endelige beslutning, og meddeler på hvilket grundlag den endelige
beslutning træffes.

Proces:

  1. Klassesammenlægning kan komme på tale, når elevtallet på en årgang er mindre end de
    lovgivningsmæssige og kommunalt fastsatte rammer.
    Det gælder, hvis antallet af elever i to klasser på samme klassetrin er mindre end 29 elever eller, hvis
    antallet af elever i tre klasser på et klassetrin er mindre end 57 elever.
     

  2. Skolelederen informerer skolebestyrelsen, Pædagogisk Råd samt forældre og elever i de berørte
    klasser.
     

  3. Skolelederen hører forældre, elever og lærere om forskellige modeller for klassesammenlægning, og deres involvering i det videre forløb.
     

  4. Skolelederen træffer beslutning om model for klassesammenlægning på baggrund af høringen,
    pædagogiske og sociale hensyn i elevgruppen.
     

  5. Herefter sker klassedannelsen, hvor der yderligere tages hensyn til

    • Fordeling af tosprogede elever
    • drenge/pigefordelingen
    • Pædagogiske og sociale hensyn
  6. Konsekvenser af klassesammenlægningen

  • I det indeværende skoleår
    • "øvelses"-sammenlægning

    • Eventuelle forældrearrangementer

    • Eventuelle ekskursioner/ture/fælles aktiviteter

 

  • I de kommende skoleår
    • Tildeling af ekstra ressourcer (timer)

    • Eventuelle forældrearrangementer

    • Eventuelle ekskursioner/ture


7. SB evaluerer principper og processer for klassesammenlægning årligt i oktober-november.

Eksempler på modeller, når tre klasser skal formeres til to:

  1. Den ene klasse deles i to og hver halvdel tillægges hver sin af de ikke delte klasser. Man vil gå langt for at opfylde kammeratskabsønsker for den klasse, som er blevet delt.

  2. Alle elever blandes, og der dannes to helt nye klasser.
  3. Alle elever blandes og der dannes én storklasse. Undervisningen foregår på hold.