Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Sorg- og krise handleplan

VED ELEVS DØDSFALD:

Den der først får kendskab til dødsfaldet kontakter skolens ledelse, som orienterer klasselæreren.
Ledelsen orienterer hurtigst mulig fritidshjem og øvrige involverede parter.

 

Ansvarsfordeling:

Ledelsen:

Information til medarbejdere inden første time.
Flagning på halv den dag eleverne får besked om 
dødsfaldet - samt på begravelsesdagen.
Står for evt. kontakt til pressen.

Klasselærer:

Afklaring med hjemmet.
Klassen.
Klassens forældre.

 

Kontakt til hjemmet:

Klasselærerens første kontakt til elevens hjem:

  • Få konkrete facts om hvad der er sket. (Rygter manes i jorden).
  • Er der oplysninger, der ikke må videregives til skolen/eleverne?
  • Hvad kan klasselæreren/skolen/fritidshjem hjælpe med?
  • Fortælle hvad der er sket på skolen i løbet af den første dag.
  • Afklaring af, om forældrene ønsker at deltage i en del af forløbet.

 

Klasselærerens anden kontakt til elevens hjem:

  • Fortælle om forløbet i klassen.
  • Aflevere en buket blomster og evt. et lille brev fra skolen/lærerne.
  • Indhente oplysninger om begravelsen.
  • Få afklaret om forældrene ønsker lærernes og klassekammeraternes deltagelse. Hvis forældrene ønsker skolens deltagelse i  begravelsen, deltager klasselæreren ( og evt. en repræsentant for ledelsen).

 

Klassen:
Det anbefales, at der er to lærere i klassen hele dagen.
Klasselæreren samt en lærer klassen kender godt.

  • Klasselæreren er i lokalet når de første elever ankommer. Elevens plads kan være markeret på en speciel måde, f.eks. med lys og blomster.
  • Man taler meget grundigt om, hvad der er sket. (Rygter skal manes i jorden).
  • Man snakker med eleverne om den døde elev. Eleverne skal have lov til at fortælle alt, både positive og negative oplevelser. Det er en god idé at lade eleverne lave et materiale om den døde til forældrene. Det kan være breve, digte, tegninger og små historier.
  • Hvis det føles naturligt, kan der bruges materialer fra materialekassen.
  • Der skal være mulighed for at lave aktiviteter, der ikke har med død at gøre.
  • Dagen afsluttes, så der ikke er elever der skal hjem til et tomt hus. Eleverne kan evt. gå i fritidshjem/klubben indtil forældrene kommer hjem. De store skal opfordres til at sidde samlet et sted på skolen, sammen med en lærer de kender godt, indtil de kan tage hjem til forældrene.
  • Præsten kan kontaktes og komme i klassen for at fortælle om begravelsen.

 

Kontakt til klassens forældre:

  • Forældre informeres grundigt om dødsfaldet og begravelsen. Informationen kan, afhængig af alderstrin, gives skriftligt, eller på et møde.
  • Uddel materiale om børns sorgreaktioner, eller oplys om generelle sorgreaktioner, således at forældrene er forberedt på børnenes reaktioner.

 

Ledelsen:

  • Informerer skolens medarbejdere om dødsfaldet. Fritidshjem samt lærere informeres inden skoledagen begynder.
    Forestår mindestund i aulaen kl. 8.30.
  • I 1. time har klasselærerne så vidt mulig deres egen klasse. Eleverne informeres om, at der er sket et dødsfald, og at der skal være en fælles mindestund.
  • Vær opmærksomme på, at der kan være reaktioner fra søskende eller venner i andre klasser – eller fra børn, der for nylig har mistet en nærtstående.
  • Ledelsen kontakter psykolog, hvis der er brug for krisehjælp.

 

Afholdelse af mindestund for hele skolen:

  • Den berørte klasse kan forblive i klassen.
  • Ledelsen giver eleverne besked om dødsfaldet. Meddelelsen gives så detaljeret som muligt.
  • Der synges en sang eller spilles et stykke musik (hent evt. inspiration i materialekassen).
    Spørgsmål afklares.
  • Klasselæreren følger eleverne til klasselokalet og bliver hos dem timen ud.

 

Hvis dødsfaldet sker i en ferie

Den medarbejder der først får kendskab til dødsfaldet kontakter ledelsen, som giver besked videre til klasselæreren og fritidshjem.

Klasselærer og ledelse sørger for:

  • Kontakt til hjemmet.
  • Blomster til og deltagelse i begravelsen.
  • Skriftlig information til klassens forældre og klassens øvrige lærere.

Mindestund arrangeres den første dag efter ferien.
Forløbet i klassen foregår også den første dag efter ferien.

 

NÅR EN ELEV MISTER MOR, FAR ELLER SØSKENDE:

Kontakt til hjemmet.

Klasselæreren kontakter elevens hjem, og på et passende tidspunkt aflægges hjemmet et besøg, med den hensigt at:

  • Informere om, at klassen vil holde et klassemøde senere på dagen, eller først kommende skoledag om morgenen.
  • Hjemmet får anledning til at sige, om der er noget, de selv ønsker der skal siges eller gøres på dette møde.
  • Snak med hjemmet om, hvordan og hvornår eleven vender tilbage til klassen.
  • Der sendes en buket til hjemmet, gerne ledsaget af en personlig hilsen.
  • Evt. deltager klasselærer i begravelse, hvis det skønnes nødvendigt for eleven.

 

Kontakt til klassens forældre:

Klasselæreren sender meddelelse ud til forældrene. Kommer evt. ind på, hvordan hændelsen kan påvirke børn eksistentielt.

Klassemøde:

  • Første morgen efter dødsfaldet eller i løbet af skoledagen, har elevens klasse et klassemøde.
  • Det er vigtigt at være opmærksom på klassens reaktion.
  • Klasselæreren forklarer hvordan sorgen kan påvirke os, og at den berørte elev har behov for at tale meget, om det der er sket. Klassen aftaler, hvordan kammeraterne skal forholde sig, når eleven kommer tilbage?
  • Kan klasselæreren ikke være tilstede, skal det være en anden person som er nært tilknyttet klassen.

De øvrige klasser på klassetrinet informeres kort om dødsfaldet af deres klasselærer.

 

VED MEDARBEJDERS DØDSFALD:

Når en medarbejder pludseligt dør - eller dør efter længere tids fravær, følges den del af planen, som passer ind i forhold til afdødes arbejdsområde.

Flagning:

  • Skolen flager på halv stang på selve dødsdagen.
  • Der flages på begravelsesdagen.
  • Er den afdøde en tidligere ansat, flages der kun, hvis denne person fortsat har tilknytning til skolen.

Afdødes familie.

  • Ledelsen tager kontakt til afdødes familie.
  • Der sendes en varm hilsen fra skolen.
  • Få afklaret om familien ønsker kollegers og elevers deltagelse i begravelsen.
  • Der sendes en buket eller krans til begravelsen.


Information til medarbejdere og elever:

  • Ledelsen kontakter og samler alle medarbejdere ved skolen til et kort møde før skolestart.
  • Klasselæreren underretter klassen og der afholdes mindestund i aulaen – som ved en elevs død.
  • Ledelsen sender besked hjem til de berørte klassers forældre – samme dag.

 

NÅR EN MUSLIM DØR

Når en muslim dør, er de skikke og ceremonier, der finder sted, udtryk for muslimens tro på liv og død. Muslimerne tror, at Gud vil dømme om deres liv på dommens dag. For at sikre sig, at man får lov at blive hos Gud for altid, er det nødvendigt at opføre sig godt her på jorden. Livet er en gave fra Gud. Det slutter, når Gud ønsker det.

 

Pligter:

Der er mange pligter, der skal udføres, når en muslim dør. Den døde bliver bragt hen i Moskeen og omhyggeligt vasket efter muslimsk tradition. Derefter lægges liget i en kiste. Hvis det er muligt, skal begravelsen finde sted på dødsdagen.

Sørgetiden:

Sørgetiden er forskellig. Hos nogle varer den 40 dage og hos andre 1 år eller mere, hvis afdøde var et barn eller meget ung. Efter begravelsen, samles familien i hjemmet i tre eller flere dage. Normalt tager muslimerne (arabere, tyrkere, kurdere og iranere) mørkt tøj på, når de mister et familiemedlem. Venner og bekendte kommer på besøg uden nogen aftale. De kan besøge familien hver dag og måske flere gange om dagen. De trøster og tilbyder hjælp. Muslimerne mener, at man ikke må sidde alene med sin sorg. Mænd sidder i et rum og kvinder sidder i andet rum. De må ikke sidde sammen. Sådan er traditionen. De læser Koran, de græder; de snakker om liv og død. Medlemmer af familien foretager sig ikke andet i de dage end at sidde hjemme og tage mod folk. Slægtninge og venner står for mad og andre praktiske ting bl.a. rengøring. Man serverer te eller kaffe til gæsterne. Man laver også mad til dem. Nogle serverer også frugt eller søde sager. Man tænder ikke for radio eller fjernsyn. Der må ikke høres musik. Man må ikke komme med blomster til folk, som har mistet et familiemedlem. Blomster lægges kun på graven. Familien deltager ikke i nogen fester i sørgetiden.

Børn:

Når børn ser deres familie og venner græder, begynder de selv at græde. Mænd og kvinder favner dem, viser dem kærlighed og omsorg. Børn bliver væk fra skolen. Det kan vare nogle dage. Børn op til 8-10 år kan ikke ligesom voksne opholde sig hjemme hele tiden. De går ud med deres venner, leger osv. Man siger, at det ikke er godt, at man minder børnene om deres afdøde. Men man skal vise dem kærlighed og omsorg.

Hvis et barn kommer fra en lille familie og mister evt. en af sine forældre, kommer man til at mærke en stor ændring hos det barn. Sådanne børn vil føle sig alene og måske kommer de til at isolere sig, medmindre de får nok kærlighed, omsorg, støtte og hjælp fra slægtninge, lærere, pædagoger og venner. Omvendt hvis et barn kommer fra en stor familie, dvs. hvis det har søskende, onkler, tanter osv. vil det være nemt for barnet at komme hurtigt over sorgen. Familier som mister et af deres medlemmer får meget brug for kontakt fra venner og bekendte.