Princip for ny klassedannelse i overgangen mellem 6. og 7. klassetrin
På Ålholm Skole laves ny klassedannelse forud for 7. klassetrin
Vi ønsker at give eleverne bedre mulighed for at skabe nye relationer og søge større fællesskaber end klassefælleskabet
Vi mener, at eleverne i vores udskoling får flere relationer.
Vi ønsker at ruste eleverne til ungelivet.
Vi ønsker at udnytte vores eksisterende viden om eleverne til at skabe endnu bedre fagligt og socialt sammensatte klasser, der styrker læringsmiljøet og underbygger udskolingsmiljøet
De nye klasser dannes på grundlag af følgende
6. årgangsteam viden om elevernes faglige niveau,
sociale relationer og kompetencerMålet om en god faglig og social sammensætning af elever med gode læringsfællesskaber samt muligheder for venskaber for alle elever
Skolen udmønter princippet således i praksis:
Hvis der har været klassesammenlægning på årgangen i grundskolen
I fald der har været klassesammenlægning i grundskolen, vurderer skoleleder med årgangsteamet i maj måned i 5.klasse, om det er hensigtsmæssigt at gennemmføre en ny klassedannelse i overgangen mellem 6. og 7.klassetrin. Udgangspunktet for vurderingen er læringsmiljøerne i de eksisterende klasser på 5. årgang samt hensynet til, at eleverne tidligere har oplevet klassesammenlægning.
Information til årgangens forældre
På det første forældremøde i august deltager afdelingsleder for udskolingen og beskriver processen for dannelsen af de nye klasser.
På forældremødet forud for teaterperioden i 6.klasse deltager afdelingsleder for udskolingen samt repræsentanter for for udskolingen og beskriver, hvad det vil sige at gå i udskolingen.
Tidsplan for klassedannelse
Processen for ny klassedannelse forløber over ca. 4 uger i maj og juni måned. Eleverne begynder i de nye klasser først i juni måned, så de ikke skal spekulere hele sommeren på, hvordan det bliver i de nye klasser, men når en månedsskolegang i de nye klasser, mens de går i 6. klasse.
Den korte proces samt en måneds skolegang i de nye klasser inden sommerferien, skaber mest mulig tryghed for eleverne.
1:1 samtaler med alle elever i maj
Elevernes stemme er vigtig, derfor gennemfører lærerne på 6. årgang 1:1 samtaler med alle elever med fokus på faglig, social, personlig trivsel i den nye klasse. Samtalerne bruges til at kvalificere dannelsen af de nye klasser med gode læringsfællesskaber samt mulighed for venskaber for alle unge.
Medio juni:
De nye klasser meldes ud
Sidste uge af juni:
Kommende klasselærere besøger klasserne i den sidste uge inden sommerferien.
Skolestart i august:
Eleverne møder ind i de nye klasser
Evaluering
Vi evaluerer hver andet skoleår med elever og lærere mhp. at opsamle læring og erfaringer, så vi sikrer en bedre proces og kommunikation.
Vedtaget af skolebestyrelsen 2.oktober 2024