NY klassedannelse mellem 6. og 7.klassetrin

Princip for ny klassedannelse i overgangen mellem 6. og 7. klassetrin

På Ålholm Skole laves ny klassedannelse forud for 7. klassetrin

• Vi ønsker at give eleverne bedre mulighed for at skabe nye relationer og søge større fællesskaber end klassefælleskabet

• Vi mener, at eleverne i vores udskoling får flere relationer.

• Vi ønsker at ruste eleverne til ungelivet.

• Vi ønsker at udnytte vores eksisterende viden om eleverne til at skabe endnu bedre fagligt og socialt sammensatte klasser, der styrker læringsmiljøet og underbygger udskolingsmiljøet

De nye klasser dannes på grundlag af følgende

• 6. årgangsteam viden om elevernes faglige niveau

• Afleverende læreres viden om elevernes sociale relationer og kompetencer

• Elevernes venskabsperspektiver

• Målet om en god faglig og social sammensætning af elever med gode læringsfællesskaber samt muligheder for venskaber for alle elever

Hvis der har været klassesammenlægning på årgangen i grundskolen

I fald der har været klassesammenlægning på årgangen i grundskolen, vurderer skoleleder i samarbejde med 6. årgangsteam i marts måned, om det er hensigtsmæssigt at gennemføre ny klassedannelse i overgangen mellem 6. og 7. klassetrin. Udgangspunktet for vurderingen er læringsmiljøerne i de eksisterende klasser på 6. årgang, derudover hensyn til, at eleverne tidligere har været sammenlagt.

Tidsplan for klassedannelse

Processen for ny klassedannelse forløber over tre uger i maj måned. Eleverne begynder i de nye klasser først i juni måned,  de ikke skal spekulere hele sommeren på, hvordan det bliver i de nye klasser, men når en  månedsskolegang i de nye klasser, mens de går i 6. klasse.

Den korte proces samt en måneds skolegang i de nye klasser inden sommerferien, skaber mest mulig tryghed for eleverne.

Møde med kontaktforældrene i april måned

Kontaktforældrene  6. årgang indkaldes til kontaktforældremøde med skolens ledelse samt lærerrepræsentanter fra

6. årgang, hvor processen kvalificeres med forældrenes perspektiver. Efterkontaktforældremødet udsendes tidsplan med datoer og aktiviteter.

1:1 samtaler med alle elever i begyndelsen af maj

Elevernes stemme er vigtig, derfor gennemfører lærerne på 6. årgang 1:1 samtaler med alle elever med fokus påfaglig,Social og personlig trivsel i den nye klasse. Samtalerne bruges til at kvalificere dannelsen af de nye klassermed gode læringsfællesskaber samt mulighed for venskaber for alle unge.

Sidst i maj

Forældremøde på 6. årgang, hvor de nye klasser præsenteres. Lærerne præsenterer ligeledes plan for, hvordan der arbejdes med fællesskabet i de nye klasser.

Juni

Eleverne begynder i de nye klasser. Kommende klasselærere deltager på en endags klassetur, som 6. årgangslærere har planlagt i den sidste uge inden sommerferien.

Evaluering

Vi evaluerer hver andet skoleår med elever og lærere.

Vedtaget af skolebestyrelsen 19. marts 2024