Værdiregelsæt for Ålholm Skole

Ålholm Skole har disse værdier: værdier

• Spænding og udfordring

På Ålholm Skole kan alle elever opleve en spændende og udfordrende hverdag, hvor nysgerrighed og lyst til at lære er i fokus. Vi tilrettelægger undervisningen, så den tilgodeser den enkelte elevs behov, og vi stiller samtidig høje faglige krav ud fra elevens formåen.

• Verden på hovedet

På Ålholm Skole kan eleverne opleve glæde og begejstring gennem et kreativt læringsmiljø, som samtidig lægger stor vægt på oplevelser og fordybelse. Humor og evnen til at se verden fra en anden vinkel er en stor del af hverdagen.

• Tryghed, venskab og udvikling

På Ålholm Skole kan man føle sig tryg, og det er et rart sted at være. Vi arbejder målrettet med omgangsformer, og vi lægger stor vægt på at støtte den enkelte elevs personlige og sociale udvikling.

• Døren er åben

På Ålholm Skole vægter vi engagement og deltagelse højt. Vi arbejder med integration og samarbejde såvel indenfor som udenfor skoleporten. Vi lægger stor vægt på samarbejdet mellem lærer, elev og forældre samt på samarbejdet med lokalsamfundet.

Disse værdier skal bevares, og det skal alle skal bidrage til. Derfor er det nødvendigt, at der skabes fælles forståelse for, hvordan dette gøres. En betydningsfuld del heraf er, at alle på skolen følger reglerne for god adfærd.

Der forventes derfor følgende af alle

• Du viser hensyn til dine klassekammerater, lærere og andre på skolen. Dette indebærer, at du taler ordentligt til dem og om dem, og at du hjælper dem, hvis der er brug for det.

• Du medvirker til, at skolen er et godt sted at være. Du behandler derfor skolens bygninger, inventar, bøger og andet undervisningsmateriale på en måde, så du vedligeholder og opretter i stedet for at ødelægge og nedslide. Du medvirker også til, at der er pænt og rent på skolen.

• Du kan ikke nøjes med bare at være til stede i undervisningen, men deltager aktivt og følger dine læreres anvisninger. Du møder derfor velforberedt til undervisningen, og det gælder både dig selv og dine skoleting. Du har ordnet de lektier, som du fik for, og du er udhvilet og mæt, og har orden i dine bøger og blyanter mv.

Det følger af beskrivelsen af god adfærd, at afvigelser herfra er uønskede. Du ved godt, hvad der ikke er god adfærd. Som eksempler kan næves drilleri eller mobning af andre, ødelæggelse eller hærværk, forstyrrelse af undervisningen med privat snak, eller at sms’e i timerne. Der er desværre meget mere, som ikke er god adfærd.

Hvis du ikke udviser god adfærd, eller hvis du overtræder de ordensregler, som er bilag til disse regler for god adfærd, vil skolen være nødt til at lade dette få følger for dig.

Din lærer, eller i alvorlige tilfælde din skoleinspektør, kan sende dig uden for døren, give dig en eftersidning, flytte dig til en anden klasse for en periode, udelukke dig fra undervisningen for en periode, eller i værste fald bestemme, at du ikke længere kan gå på skolen. Andre følger kan også tænkes.

Skolebestyrelsen