SSP

Hvad er SSP?

SSP er et lokalt samarbejde mellem Skole, Socialforvaltning, Politi, fritidsklubber samt Kultur- og Fritidsforvaltningen. SSP's mål er at forebygge kriminalitet blandt børn og unge.

Dette mål arbejder over 270 skolelærere, klubmedarbejdere, politifolk, socialarbejdere, medarbejdere fra kulturinstitutioner m.fl. i 17 SSP-udvalg i Københavns Kommune for at nå.

Oplysningspligt i Danmark:
Alle forældre og elever kan frit rette henvendelse til SSP-repræsentanten om bekymringer, der vedrører sit eget eller andres børn! Som borgere i Danmark er vi alle underlagt en social oplysningspligt, der skal hjælpe børn/unge til at leve et normalt liv. Alle lærere og pædagogisk personale er endvidere underlagt den "udvidede indberetningspligt.

Enkeltsager:
I SSP København arbejdes der bl.a. med enkeltsagsbehandling af unge under 18 år. Hovedformålet med enkeltsagsbehandlingen er, at hindre eller forebygge yderligere kriminalitet i forhold til et konkret ungt menneske.

Dette forsøges bl.a. at opnås, ved at inddrage forældrene og den unges private netværk, således at det i tide er muligt at støtte den unge og aktivt medvirke i forhold til at ændre en eventuel uheldig udvikling, som den unge er inde i.

Se mere her: https://www.facebook.com/sspkbh/?ref=aymt_homepage_panel

SSP Valby består af følgende institutioner:
Skoler: Ålholm skole, Valby skole, Vigerslev Allé skole, Lykkebo skole, Hanssted skole og Kirsebærhavens skole (Sankt Annæ grundskole er indlemmet i SSP-arbejdet i Sydhavnen)
Klubber: Under fritidscentrene hører matriklerne Hoffmanns Minde, August
Vimmersvej, Aleleje, Ungehuset og Folehavens ungdomshus + repræsentanter
fra deres gadeplansarbejde.

Øvrige: Lokalpolitiet i Valby, Københavns politis kriminalpræventive sektion,
Socialforvaltningens Borgercenter Børn og Unge, Ungdommens
Uddannelsesvejledning og SSP-sekretariatet

SSP-læreren på Ålholm Skole er:
Morten Stuhr

På Ålholm Skole beskæftiger SSP-læreren sig med:

• At informere elever, forældre og lærere kriminalpræventivt.
  • At tage sig af enkelte personsager (elever/forældre), hvor politiet eller social forvaltningen kunne være involveret.
  • 1 mdl. møde i lokaludvalget.
  • At sammenligne "kriminelle eller uønskede tendenser" med andre skoler og institutioner, for at komme problemerne i forkøbet!
  • At lægge strategier og udarbejde årsplaner, som lokaludvalget skal følge løbende resten af året.
  • Kampagner.
  • Den daglige kontakt af undervisere udefra (politiets undervisere varetager færdselslære, kriminalitets-oplysnings & oplysning om stoffer).
  • Screening af lokalmiljøet og de steder som man anser som risikable.
  • At samarbejde med andre lokaludvalg i Kbh. og resten af landet.
  • Enkeltsager.

Alle 17 SSP områder betjenes af SSP sekretariatet beliggende i