Formålet med disse principper er at fastlægge en grundlæggende struktur for skolens organisering, som ledelsen kan arbejde frit ud fra i udviklingen af skolen mod den nye Folkeskolereforms hensigter.
Organiseringen giver muligheder for forsøg og afprøvning af forskellige undervisningsformer og forskellige strukturer for holddeling.
Eleverne
Grundlæggende for eleverne er deres stamklasse og, at klasserne har et almindeligt grundskema ved skoleårets start. Hold, skemaer og tider kan ændres i aktuelle forløb.
Specielt for udskolingen vil være udvikling af en organisering, der prioriterer faglokaler og har lounge/fællesarealer frem for basislokaler.
Lærerne/pædagogerne
Grundlæggende for lærerne/pædagogerne er, at de arbejder i et storteam og, at de har et almindeligt grundskema fra skoleårets start. Team og skemaer kan ændres i aktuelle forløb.
Skolens storteam
Skolen organiseres i fire storteam; tre for lærerne og et for pædagogerne. Lærernes storteam forsøges lukket, så den enkelte lærer kun er i ét team. Målet er at operere med fleksible skemaer i selvstyrende team. Hvert team har en storteamkoordinator med pædagogisk ledelseskompetence.
0.kl.-ass. / skolepædagoger / inklusionspædagoger / stærkt samarb. |
0.kl. 1.kl. 2.kl. 3.kl. |
4.kl. 5.kl. 6.kl. |
7.kl. 8.kl. 9.kl. |
Skoleårets struktur
Skoleåret opdeles i 5 terminer.
Indholdet i hver termin kan være præget af f.eks.:
- Årstiden
- Holddeling (forskellige strukturer)
- Tema (teater, natur, demokrati, highschool, innovation..etc..)
- Ringetider
- Udeskole
- Fag-fagfokus (lærerne i fagteam, eleverne niveaudelt)
FLEX-uger
Der er 2 perioder á 3 uger med FLEX-uger.