Principper for klassedannelse

Ved dannelse af nye 0. klasser

Det er målet at danne harmoniske og dynamiske 0. klasser ud fra det foreliggende kendskab til børnene. Klassedannelsen besluttes af skolens ledelse i samarbejde med fritidshjemmene og børnehaveklasselederne.

Klasserne dannes, i uprioriteret rækkefølge, ud fra følgende kriterier:

1. Bevarelse af gode venskabsrelationer efter forældreønsker

2. Skabe lige store klasser

3. Skabe så ligelig en kønsfordeling som mulig

4. At tage hensyn til elevernes etniske og sproglige baggrund.

5. At tage hensyn til elevernes forskelligheder

Procedure: Når eleverne begynder på fritidshjemmene vil pædagoger på fritidshjemmene lære børnene at kende. Med dette kendskab dannes børnehaveklasserne i samarbejde med skolens ledelse og børnehaveklasselederne.

Klassedannelsen meddeles hjemmene med skolelederens ”Junibrev til 0. klasserne”.

Den endelige klassedannelse cementeres først med overgangen til 1. klasse. Eventuelle omplaceringer i denne forbindelse foretages i samarbejde med forældrene.

Ved indskrivning af elever til eksisterende klassetrin

Det er målet, så vidt muligt, at vedligeholde klasser efter samme kriterier som ved dannelse af nye 0. klasser, når der indskrives nye elever til eksisterende klassetrin for at undgå skrævvridning af parallelklasser.

Indskrivningen foretages af ledelsen i samråd med trinnets lærere, og i samarbejde med forældrene.