PRINCIP FOR DISPENSATION FOR SKOLEDAGENS LÆNGDE

Med den nye lov gives mulighed for at nedskalere tiden til understøttende undervisning og samtidig øge tiden til undervisningstimer i fagene m.h.p. yderligere faglig støtte og undervisningsdifferentiering for bestemte klasser ved hjælp af yderligere personale i klassen, særligt i dansk og matematik. Muligheden for at give dispensation er uddelegeret til forvaltningen – i praksis vil det skulle godkendes af områdechefen.

Til brug for beslutningen fremgår det af bemærkningerne til loven, at der skal indhentes en udtalelse fra skolebestyrelsen, og at det så er skolelederen, der kan ansøge om det.

Det skal endvidere også aftales med de relevante fritidstilbud.

Det er en betingelse, at nedskaleringen af den understøttende undervisning finder sted mhp. yderligere faglig støtte og undervisningsdifferentiering i den pågældende klasse”

Formålet med dette princip er at optimere elevernes fag-faglige læring.

Skolebestyrelsen giver hermed skolelederen mulighed for at nedskalere tiden til understøttende undervisning og samtidig tilføre yderligere personale til undervisningstimerne i fagene, hvis det er hensigtsmæssigt i forhold til elevernes læring.