Traditioner

På Ålholm Skole har vi nogle traditioner, som vi forventer eleverne og i nogle tilfælde også forældrene deltager i.

Fastelavn
På alle klassetrin bliver der afholdt fastelavnsarrangementer. Tøndeslagning for de små og skolebal for de store elever.

Markedsdag/høstfest
Markedsdagen/høstfesten holdes en lørdag. Klasserne forbereder aktiviteter i ugen op til markedsdagen.

Motionsdag
Den sidste dag før efterårsferien bliver der afholdt en motionsdag for alle elever. Der tilrettelægges forskellige aktiviteter tilpasset de enkelte aldersgrupper.

Juleklippedag
Sidste lørdag i november eller første lørdag i december mødes børn og forældre på skolen til julehygge og Lucia-optog. Vi klipper julestads til pyntning af klasselokaler og juletræ. Dagen sluttes af med en dans om juletræet.

Teater
Hvert år arbejder Ålholm Skoles 6.klasser 5 uger i januar og februar på en musical, som de opfører for skolen, familier og lokale børnehaver og plejehjem.

Venskabsklasser
Alle klasser har en venskabsklasse. Klasserne kan bruge og støtte hinanden i hverdagen og samles desuden 3 gange om året til "trivselsdag". På trivselsdagen arrangerer de to klasser en aktivitet som de kan være fælles om.

Lejrskole
Lejrskole er en vigtig del af undervisningen i hele skoleforløbet. I tiden før og efter arbejder klassen tit med emner der har tilknytning til lejrskolen. Ud over det faglige er formålet med at tage på lejrskole at udvikle den enkelte elev og fællesskabet i klassen. Derfor lægger skolen vægt på at alle elever deltager. En klasse kan komme på lejrskole i samlet ca. 15 dage i løbet af skoleforløbet.

Emnedag/uge
Nogle gange om året står der klasselærerdag på programmet. Elever og klasselærer bestemmer sammen, hvad dagen skal bruges til. Det kan f.eks. være en ekskursion eller et emnearbejde på skolen.
Når skolen arrangerer emneuge, opløses alle klassers skema og eleverne arbejder sammen om et fælles projekt, ofte på tværs af klassetrin. Uanset temaet indbyder ugen til kreativ udfoldelse og aktiviteten er høj.

Skolehave
Skolehaven er primært udlagt som natur/teknik og biologi område.
Alle klasser har plantet en frugtbusk/frugttræ, som de enkelte klasser skal passe og høste frugten af.
Der skal endvidere anlægges en krydderihave i forbindelse med hjemkundskabshuset. Derudover bliver der en mindre nyttehave med bl.a. kartofler og andre grøntsager til gavn for hjemkundskabsholdene.

Skolekor
Skolen har et skolekor. Et par af skolens lærere tilbyder elever fra de mindste klassetrin at være med i skolekoret.