Nyhedsbrev 2021 september

Nyhedsbrev

September 2021

Kære forældre på Ålholm Skoleefterår

Sommermånederne er bag os, og vi har taget hul på efteråret i dejlig solskin og lune temperaturer. Forhåbentlig får vi lidt af den varme tilbage, vi blev snydt for i en meget kold og våd august Selvom det ikke er mere end to uger siden, I fik mit august-nyhedsbrev, iler jeg altså alligevel med et nyt bred til jer her for september måned.

Ny souschef

Det er med stor glæde, at jeg kan skrive til jer alle, at vi nu har fundet og udpeget en ny souschef til Ålholm Skole. Hun hedder Camilla Kjøller og kommer fra en stilling som afdelingsleder med souschefskompetence (lang titel!) på Lergravsparkens Skole. Jeg kan afsløre, at det var et enigt ansættelsesudvalg, der efter to samtalerunder endte med at pege på Camilla, som vi alle glæder os til at få med på holdet her på Ålholm. Camilla starter i sin stilling fredag d. 1. oktober og vi barsler med en flot og festlig velkomst til hende.

Ny børnehaveklasseassistent i 0.c

Samtidig hermed har vi fået besat den ledige stilling som børnehaveklasseassistent i 0.c, altså stillingen som makker til Mette Haurholm. Her starter en ny pædagog ved navn Majken 1. oktober. Vi glæder os til at få glæde af Majkens gode evner

Faglig Camp

faglig camp

Eftersommeren er præget af mange udflugter for klasserne. Også lejrskoler afvikler vi helst i denne periode, hvor vi bedst kan være udendørs og få en masse frisk luft og sjove aktiviteter sammen som klasser. Men en klassiker (efterhånden) i udskolingen er Faglig Camp, som vi netop i denne uge har afviklet. Campen foregår på Danhostel Hillerød og benytter det omkringliggende område til alskens læringsaktiviteter i tre intensive døgn. I år havde vi den udfordring, at udskolingen nu er så stor på Ålholm Skole, at der rent faktisk ikke var sengeplads til alle elever, hvorfor 7. og 8. klassetrin på skift måtte sove hjemme en nat. Ikke desto mindre beretter udskolingslærerne og -eleverne om en yderst vellykket camp med masser af intense oplevelser og anderledes læringsaktiviteter lige fra gyserløb til fællessang og fysikundervisning i naturen.

Corona…

… har vi heldigvis ikke haft mange hjemsendelser af. Fire gange har vi haft en smitteopsporing siden august, og selvom det er alt rigeligt, er det vist ingenting i forhold til antallet af smitteopsporinger og hjemsendelser på de fleste skoler i landet. Man kan både læse herom i nyheder og på mails i vores eget kommunale system. Ikke desto mindre bliver Covid 19 jo nedklassificeret d. 10. september, så vi afventer nye retningslinjer for, hvordan vi skal forholde os. De kommer selvfølgelig ud til jer, så snart vi selv har dem i hænderne.

Nyt fra skolebestyrelsenmøde

Skolebestyrelsen har taget hul på et nyt skoleår med lange, gode drøftelser om, hvilke indsatser vi gerne vil lægge i det kommende skoleår. Som det første har vi dog vedtaget skolens kommunikationspolitik. Den hviler selvfølgelig på en tidligere politik, men har fået et tiltrængt ansigtsløft. Vi vil gerne orientere om politikken på det kommende kontaktforældremøde (se nedenfor) ligesom at vi gerne vil opfordre alle forældre til at læse kommunikationspolitikken via skolens hjemmeside. Ud over at fortælle om, hvilke typer af kommunikation vi sigter efter mellem skole og hjem, indeholder politikken nemlig også nogle meget tydelige etiske principper for, hvordan vi bør kommunikere med hinanden – også når det bliver svært.

Kontaktforældremøde torsdag d. 30. september

Der er valgt nye kontaktforældre i klasserne og de/I inviteres derfor til kontaktforældremøde med skolebestyrelse og ledelse på skolens lærerværelse torsdag d. 30. september fra klokken 19 til 21. En invitation udsendes separat til kontaktforældrene, men sæt gerne et hurtigt kryds i kalenderen!

Tabte tænder

Og så er der jo de berømte mælketænder i børnehaveklasserne… Også dette års kuld af skønne børnehaveklassebørn formår at tabe tænder i et omfang, der kan tage pusten fra selv den bedste børnehaveklasseleder.

Men nu er den vigtige optælling og registrering begyndt og de øjeblikkelige tal lyder:

Tand0.a: 46

0.b: 50

0.c: 40

Jeg skal måske berolige alle med, at optællingen ikke kun dækker de tre uger, børnene har gået på Ålholm Skole! Med dette vil jeg ønske jer alle en energigivende og solbeskinnet weekend og en forhåbentlig solrig, tør, varm, sensommeragtig september!