Nyhedsbrev 2021 november

November 2021

Kære forældre på Ålholm Skole

Halloween

Så kom vi til november og den mørke tid. Og halloween .smiley Det kalder jo på en del ekstra opmærksomhed fra os alle, både hvad angår tøjvalg om morgenen (der har været nogle kolde af slagsen allerede!) og reflekser, der kan være en god hjælp gennem trafikken i den mørke morgen. Da de kolde måneder jo mildest talt er ”tøjakumulerende”, vil jeg gerne minde jer alle om at skrive navn i jeres kære poders tøj. Husk, at vi har to skabe overfor EAT, hvor vi lægger glemt tøj.

ValgValgdagen d. 16. november

Som jeg tidligere har informeret jer om, er der jo som altid valghandling på Ålholm Skole. Vi er ved at få lagt de sidste brikker og vil informere jer på klasseplan, hvis dagen ændrer i den almindelige undervisning for jeres barn.

Debataften på skolen d. 8. november

Mandag d. 8. november fra klokken 17 til 19 arrangerer lokalavisen Valbyliv en politikerdebat i aulaen på Ålholm Skole. Debatten kommer til at handle om trafikken i vores lokalområde, særligt omkring ejendomsmæglerkrydset, er vi blevet fortalt. Så vær opmærksomme på Valbylivs orientering om denne aften og trop gerne op for at fylde vores smukke aula til en vedkommende debat om trafikforhold, der særligt spiller en rolle for Ålholm Skoles elever.

Indskrivningen til kommende skoleår

Det kommer altid lidt bag på mig, når vi i midten af august skal begynde planlægningen af indskrivning til det kommende skoleår. Men sådan er det jo . smiley Vi har på Ålholm en efterhånden årtier gammel tradition for, at vi ikke kun holder en informationsaften, sådan som vi er forpligtede til på lige fod med alle skoler i København. Forinden holder vi nemlig altid en sandwichaften, hvor de små poder og deres forældre kan kigge uforpligtende forbi skolen og få den værste fyraftenssult stillet, mens vi viser skolen frem og får en lille snak med mor og far om den forestående, store begivenhed for deres store barn. Og efter en coronaaflysning sidste år, var vi spændte på arrangementet i år, som lå lige før efterårsferien. Heldigvis havde rigtigt mange forældre til kommende skolebørn taget imod vores invitation og kiggede forbi til en hyggelig halvanden time torsdag d. 14. oktober. Også selve informationsaftenen torsdag d. 28. oktober var rigtigt velbesøgt, lærerværelset var fyldt på alle pladser og spørgelysten god og stor.

Vi satser på, at det ender med tre gode klasser til næste sommer ! smiley

Temauge 44

I denne uge har hele skolen sat alle sejl til for at arbejde på kryds og tværs af klasserne med de 17 verdensmål. Vi har i indskolingen og på mellemtrinnet værksteder, hvor eleverne på de fleste årgange er blandede, også i mange tilfælde på tværs af årgange. Der arbejdes med alt fra ”Minecraft Education”, ”Musikproduktion”, ”Bekæmp madspild” og til ”Fra skrot til hot” og ”Paraidræt”. Og så har jeg selvfølgelig ikke nævnt halvdelen af de spændende værksteder! I udskolingen, hvor der er et særligt fokus på politik og det forestående valg, laver eleverne aktivistiske videoer og arbejder i læserbrevs-workshops.

Halloween

Fredag d. 29. oktober havde vi halloweenarrangementer i mange Halloween af indskolings- og mellemtrinsklasserne. Ja, hele skolen var faktisk præget af alle de mange skræmmende og opfindsomt udklædte Ålholmbørn. Tænk, at man skal rose børn for at se uhyggelige ud!

Corona er tilbage

Vi har jo nok alle et klart billede af, at corona ikke lige helt har sluppet taget i befolkningen. Således heller ikke i Ålholm Skole. Heldigvis er vi stadig i stand til at praktisere en almindelig skolevirkelighed – og forhåbentlig bliver det ved med at være sådan! Dog skal vi have en skærpet opmærksomhed hos alle elever (og forældre og personale) på:

Hygiejne: Husk at bruge spritstanderne ved indgangene til skolen. Vi har desuden spritflasker i alle klasser.

Ved smitte: Husk at orientere skolen så hurtigt som muligt, hvis jeres barn får konstateret corona.

En del forældre skriver fra tid til anden til mig om vores tilgange som skole. Jeg vil i dén forbindelse gerne understrege, at vi stort set i alle sammenhænge følger de retningslinjer, vi indskærpes fra forvaltningen. Opfordringer til test og tilbud om test er med andre ord ikke kun noget, vi kan stå inde for, men også noget, vi skal give som en del af kommunens politik.

Tabte tænder

Sidst, men ikke mindst, Ålholm Skoles vigtigste datagrundlag:

0.a: 63Tand

0.b: 64

0.c: 55

Med dette vil jeg ønske jer alle nogle gode, solbeskinnede novemberdage. Julen truer i horisonten – og det er nu også meget dejligt!

Bedste hilsner

Søren Vith

skoleleder

Husk at gå ind på skolens hjemmeside www.aalholmskole.aula.dk eller besøg skolen på Facebook eller Instagram for at se billeder fra skolens liv smiley