Samarbejdet mellem skole og hjem

Undervisning og opdragelse kan vanskeligt skilles ad, og det er derfor vigtigt med et godt samarbejde mellem børn, forældre og skole. møde Det er nødvendigt for at eleverne kan få det bedst mulige udbytte af deres skolegang, men også for at skolen kan fun­gere godt i det daglige.

Samarbejdet gælder både den enkelte elev, klassen og hele skolen. En grundlæggende forudsætning for dette samarbejde er, at viljen til samarbejde er til stede, og det er den på Ålholm Skole. Samarbejdet udmønter dels i nogle formaliserede tiltag eller prin­cip­per, som er be­skre­vet nedenfor, dels i en skole der er åben for dialog og debat.

Information/samarbejde mellem skole og hjem

• På Ålholm Skole informerer vi med ugebreve via Aula om emner, aktiviteter ud af huset og den almindelige hverdag.
  • Skolens leder udsender nyhedsbreve hver måned
  • Forældre har mulighed for at være med i undervisningen efter aftale med læreren.

Klasseforældremøder forældre

• På hvert klassetrin holdes mindst to klasseforældremøder.
  • Det første klasseforældremøde holdes inden efterårsferien.
  • Inden årets første klasseforældremøde modtager forældrene dagsorden og en orientering om skoleårets planlægning.
  • Nye fag og nye lærere introduceres ved et klasseforældremøde.

Det andet klasseforældremøde kan efter aftale være et tema-møde eller et socialt arrangement, idet klassens sociale liv er et ansvar der deles mellem lærere, elever og forældre.

• Ved indkaldelse til klasseforældremøde skal der være afsat plads til forældre­punk­ter på dagsordenen.
  • Skolebestyrelsen inviterer hvert år til et møde for samtlige forældre med børn på skolen, hvor skolebestyrelsens årsberetning bl.a. fremlægges.
  • Forældrene forventes at deltage i forældremøderne.

Kontaktforældre forældremøde

• Skolen opfordrer til, at der i alle klasser vælges en eller flere forældre som "kontaktforældre".
  • Kontaktforældrenes primære opgave er at være bindeled til klassens forældre og til skolebestyrelsen.
  • Kontaktforældre betragtes af skolen og skolebestyrelsen som forældre med lyst og interesse for skolens aktiviteter og tilbud, der rækker ud over ens eget/egne barn/børn.
  • Kontaktforældre og skolebestyrelsen holder hvert år møder med aktuel orientering om arbejdet i skolebestyrelsen og med oplæg til debat om emner af fælles interes­se. Der holdes mindst 2 årlige møder.
  • Kontaktforældre og forældrerepræsentanterne i skolebestyrelsen samarbejder til disse møder ofte i grupper alt efter klasser og interesser (f.eks. indskoling, mel­lem­trin og udskoling.)
  • Skolen har udarbejdet en idémappe  til brug for kontaktforældre.

Skole-hjem samtaler

• På hver klassetrin holdes to skole-hjem samtaler. Der vil kunne afholdes yder­ligere skole-hjem samtaler, hvis forældre eller skolen ønsker det.
  • På tilmeldingssedlen til skole-hjem samtaler skal der være plads til emner, som forældrene ønsker taget op.
  • Form og indhold er på forhånd aftalt med klasselæreren. (herunder benyttelse af forberedelsesskema/ elevens evt. deltagelse).
  • Samtalen skal tage udgangspunkt i elevens faglige niveau og almene trivsel.

Elevrådet

Elevrådet er sammensat af 2 elever fra hver klasse. Elevrådet vælger selv sin egen bestyrelse og støttes i deres arbejde af en kontaktlærer. Elevrådets formand og næstformand er elevernes repræsentanter i skolebestyrelsen.

Skolebestyrelsen cirkel

Skolebestyrelsen er nedsat i henhold til folkeskoleloven. I bestyrelsesarbejdet deltager 7 forældre, 2 medarbejdere og 2 elever fra skolens elevråd samt skolens leder og souschef. Der vælges forældrerepræsentanter til skolebestyrelsen hver 4. år.

Skolebestyrelsen har blandt andet til opgave at fastsætte principper for skolens virk­somhed og at godkende skolens budget og undervisningsmidler.

Bestyrelsen mødes 8 - 10 gange om året. Alle forældre såvel som elever og ansatte på skolen er velkomne til at foreslå emner som kan drøftes i bestyrelsen.