PRINCIPPER FOR SKOLEHJEMSAMARBEJDET

Principper og regler

Information/samarbejde mellem skole og hjem

• Lærerne omkring klassen udsender et månedligt nyhedsbrev (f.eks. ”Løvepiv”).

• Aula benyttes i alle klasser som primær kommunikationskilde.

• Skolens inspektør udsender et månedligt nyhedsbrev til alle hjem.

• Forældre har mulighed for at være med i undervisningen efter aftale med læreren.

Klasseforældremøder

• På hvert klassetrin holdes mindst to klasseforældremøder om året.

• Det første klasseforældremøde holdes inden 1. oktober, og starter som regel fælles for begge klasser på trinnet

• Inden årets første klasseforældremøde modtager forældrene dagsorden og en orientering om skoleårets planlægning. Dagsordenen udfærdiges i samarbejde mellem lærere og kontaktforældre.

• Nye fag og nye lærere introduceres ved et klasseforældremøde.

• Det andet klasseforældremøde kan aftales at være et tematisk møde eller et socialt arrangement, idet klassens sociale liv er et ansvar, der deles mellem lærere, elever og forældre.

• Ved indkaldelse til klasseforældremøde skal der være afsat plads til forældre-punkter på dagsordenen.

Kontaktforældre

• Kontaktforældrenes primære opgave er at være bindeled til klassens forældre og til skolebestyrelsen.

• Kontaktforældre betragtes af skolen og skolebestyrelsen, som forældre med lyst og interesse for skolens aktiviteter og tilbud, der rækker ud over end eget/egne barn/børn.

• Kontaktforældre og skolebestyrelsen holder hvert år møder med aktuel orientering om arbejdet i skolebestyrelsen og med oplæg til debat om emner af fælles interesse. Der afholdes 2-3 møder årligt, evt. fordelt på ind- mellem- og udskoling, eller efter emner / behov.

• Kontaktforældre og forældrerepræsentanterne i skolebestyrelsen samarbejder til disse møder ofte i grupper alt efter klasser og interesser (f.eks. indskoling, mellemtrin og udskoling).

• Skolen har udarbejdet en kontaktforældremappe til brug for kontaktforældrene

Skole-hjem samtaler

• På hvert klassetrin holdes to skole-hjem samtaler. Der vil kunne afholdes yderligere skole-hjem samtaler, hvis forældre eller skolen ønsker det.

• På tilmeldingssedlen til skole-hjemsamtaler skal der være plads til emner, som forældrene ønsker taget op.

• Form og indhold er på forhånd aftalt med klasselæreren (herunder benyttelse af forberedelsesskema samt elevens eventuelle deltagelse).

• Samtalen tager udgangspunkt i Elevplanen.

Standpunktsmeddelelser

• På klassetrinnene 1. – 7. inkl. gives der ikke karakterer. Elevens udbytte af undervisningen gives til hjemmet i Elevplanen, ved skole-hjemsamtaler og ved almindelig nødvendig kommunikation.

• På 8. klassetrin udleveres standpunktsblade 3 gange årligt: primo november, primo marts og medio maj.

• På 9. klassetrin udleveres standpunktsblade 3 gange årligt: primo november og medio februar, og medio maj umiddelbart før de skriftlige prøver.