Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Ålholm Skoles logo
Mobil menu

Skolelederens nyhedsbrev, juni 2019

Kære forældre

Sommeren er over os og der er nu mindre end to uger til, at vi skal synge feriedag en i aulaen og sende jeres jublende børn ud på en forhåbentligt eventyrfyldt, solbeskinnet sommerferie. Som altid på denne tid af året er der gået deadlinefeber i Ålholm Skole. Afgangsprøverne, årsplanlægningen, skemalægningen, bogaflevering, klargøring af ny hjemmeside og opstart af vores nye kommunikationsplatform Aula (læs længere nede) er blot noget af det, der fylder for os voksne. Det mærker børnene forhåbentlig ikke så meget til :-)

paragraf

Revideret folkeskolelov

Kort før folketingsvalget besluttede et bredt flertal i folketinget en ændring af folkeskolereformen. For det kommende skoleår er de mest markante ændringer:

Kortere skoleuge på 2 1/2 time for de fleste klasser. Da skoleugen (og dens timeoptælling) består af mere end lektioner, nemlig også pauser og morgenbånd, vil det ikke i alle tilfælde betyde en drastisk reduktion i klassernes lektionstal på Ålholm. Det vil være i den understøttende undervisning, der bliver færre lektioner. Næste år ser lektionstallene (for både faglektioner og understøttende undervisning) derfor således ud:

  • 0. klassetrin: 27 lektioner (+ 5 morgenbånd á 15. min.)
  • 1. klassetrin: 27 lektioner (+ 5 morgenbånd á 15. min.)
  • 2. klassetrin: 27 lektioner (+ 5 morgenbånd á 15. min.)
  • 3. klassetrin: 27 lektioner (+ 5 morgenbånd á 15. min.)
  • 4. klassetrin: 30 lektioner (+ 5 morgenbånd á 15. min.)
  • 5. klassetrin: 31 lektioner (+ 5 morgenbånd á 15. min.) skolebørn
  • 6. klassetrin: 32 lektioner (+ 5 morgenbånd á 15. min.)
  • 7. klassetrin: 33 lektioner (+ 5 morgenbånd á 15. min.)
  • 8. klassetrin: 33 lektioner (+ 5 morgenbånd á 15. min.)
  • 9. klassetrin: 33 lektioner (+ 5 morgenbånd á 15. min.)
aula

Aula 

Som I sikkert ved, afløser Aula snart skoleintra. I den forbindelse har Kommunernes Landsforening (KL) besluttet at skubbe ibrugtagning af Aula for forældre og børn til landets folkeskoler og fritidsinstitutioner fra 1. august til uge 43 efter efterårsferien.

KL har truffet beslutningen i samråd med en række kommuner, herunder Københavns Kommune, på baggrund af tilbagemeldinger fra skoler og fritidsinstitutioner, som har været del af testforløb.

KL er fuldt ud bevidste om, at især medarbejdere på dit barns skole og fritidsinstitution har knoklet for at blive klar til at tage Aula i brug fra 1. august. Det er derfor med beklagelse, at KL meddeler, at kommunerne må vente yderligere ti uger på Aula. Det er KL’s og Københavns Kommunes vurdering, at det vil være det rette at forlænge den tid, hvor vi øver os internt på skolerne, inden I sammen med jeres børn får adgang til Aula.

I København er vores tilgang den, at det vigtigste er, at medarbejdere, elever og forældre får et system, der bliver den hjælp til kommunikation i hverdagen, som det er tiltænkt, og derfor reagerer vi naturligvis på den feedback, vi har fået fra vores skoler og fritidsinstitutioner, der har haft Aula mellem hænderne indtil nu.

For at få den bedst mulige brugeroplevelse udvælges 25 skoler fra hele landet, der kobles på Aula ved skolestart i august. I København har vi tilbudt KL at stille med pilotskoler, og I vil høre nærmere, hvis jeres skole eller fritidsinstitution bliver en del af dette – for så gør I også. Hvis I er blandt de forældre, som sammen med jeres skole alligevel får adgang den 1. august for at teste Aula, håber vi på jeres forståelse og opbakning i overgangsperioden.

Aftalen med Skoleintra er forlænget. Det betyder, at I frem til efterårsferien (uge 42) fortsat vil kunne bruge SkoleIntra, som I kender i dag.

værktøjskasse

Byggesagen

Jeg er ret træt af at skulle skrive det her, men jeg må desværre fortælle jer, at byggesagen (kunststofbane på græsplænen) alligevel er blevet udsat til næste budgetår 2020, formodentlig med opstart i sommerferien 2020. Vi har ikke det store at skulle have sagt i denne forbindelse, for det handler om hele kommunens økonomi på anlægsområdet, men frustrerende er det. Til gengæld har forsinkelsen og udskydelsen betydet, at vi kan bruge vores knoldede, men grønne græsplæne helt frem til næste vinter - så må vi se...

Så snart jeg ved noget konkret nyt, skal I nok blive orienteret.

 

Karameldagen

Fredag d. 31. maj afholdt vi den traditionelle sidste skoledag for 9. klasserne. Denne dag bliver man aldrig træt af, selvom det altid er lidt vemodigt, når vi skal sige farvel til de unge mennesker, vi har kendt gennem et årti. 9. klasserne underholdt i år med quiz, X-faktor og diplomoverrækkelse, før aulaen til tonerne af Ålholmsangen blev badet i konfetti fra oven. Så stod den ellers på karamelkastning i Storegård og vand/barberskumskamp på græsplænen. Som altid havde vi en karamelpapirsindsamlingskonkurrence for klasserne og i år løb 4.b af med sejren for mest indsamlet karamelpapir.

 

Prøverne

Prøveperioden fra begyndelsen af prøvemaj (skriftlige prøver) og frem til dimissionen i sidste uge af juni er altid en spændende, neglebidende tid. Alle håber vi jo, at vores unge mennesker klarer sig godt til prøverne, husker, hvad vi har lært dem og frembyder den nødvendige selvdisciplin, som kræves før og under prøver. I år har eleverne fra 9.a og 9.b klaret det rigtigt flot. Den generelle tendens er, ligesom på landsplan, at eleverne klarer de mundtlige prøver bedre end de skriftlige.

Mit foreløbige indtryk af prøveforløbet er, at vi har en stor gruppe elever, som klarer sig fantastisk flot og en lille gruppe elever, som desværre ikke kommer ud med så gode resultater, som de og vi havde håber. Vi har stort set intet “midterfelt”. Det er også mit indtryk, at vores gennemsnitskarakter vil fortsætte tendensen fra de foregående tre år og stige fra snittet på 6,5 i 18, men da ikke alle prøver er færdige, er det blot et gæt!

 

Glemt tøjglemt tøj

Ligesom de foregående år, vil vi i den kommende uge lægge glemt tøj fra årets løb frem på to borde i skolens aula. Jeg vil opfordre jer alle til at kigge forbi bunkerne. Det kunne jo være... Desuden vil jeg minde jer alle om, at vores skabe til glemt tøj hænger på væggen overfor EAT-loungen.

 

Sidste skoleuge og sommerferie

Den sidste uge før sommerferien vil forløbe stort set, som den plejer på Ålholm. Onsdag har vi oprydningsdag, torsdag er turdag og fredag sidste skoledag med hygge og farvel i klasserne og i aulaen. Se kalenderen nedenfor med angivelse af møde- og sluttid for dagene.

Igen i år har vi et skolekolonihold, der tager til Thorup Strand i smukke Nordvestjylland i uge 29. Jeg er selv med og glæder mig til endnu en uge med Vesterhavsbadning, lege, konkurrencer, natteløb, Fårup Sommerland og hygge og afslapning med vores skønne Ålholmbørn.

 

Tænder 

De taber tænder hurtigere end en hest kan rende i 0. klasserne: 


0A: 124 tabte tænder tænder
0B: 104 tabte tænder
 

0C: 92 tabte tænder 

 

Ovenstående tal er ikke valid data og kan næppe regnes for helt korrekte! For eksempel havde 0B tabt 105 tænder, sidst jeg kiggede på deres tand-tavle! Jeg kiggede formentlig forkert – ellers er der grund til bekymring!

 

Som altid kan referater fra bestyrelsesmøderne findes på skolens hjemme side:

https://aalholmskole.skoleporten.dk/sp/p282214/dokumenter/16cd6a2c-fd1f-48c9-ba7f-8cf62e3c3efd/2018-19 

Til sidst er blot, at jeg vil ønske Jer alle en rigtig god og solbeskinnet sommer. Vi glæder os til at tage mod jeres skønne børn igen i august! 

sol

Søren Vith, skoleleder 


 

Kalender      
Onsdag d.26.juni Oprydningsdag Klokken 8.15-13.20
Torsdag d.27.juni Turdag Klokken 8.15-13.20
Torsdag d.27.juni Dimission for 9.kl. Klokken 17.00-18.00
Fredag d.28.juni Sidste skoledag Klokken 8.15-12.10
       
Skoleåret 19/20      
       
Mandag d.12.august Første skoledag 2.-9.klassetrin Klokken 9.00-11.00
Tirsdag d.13.august Første skoledag 1.klassetrin Klokken 8.15-13.20*
Onsdag d.14.august Første skoledag 0.klassetrin Klokken 9.00-11.00*
Onsdag d.14.august Forældremøde for udskolingen Klokken 17.00-19.00**
       

* = gælder kun for pågældende trin. Alle andre klasser har normal skematid

* = gælder kun forældre på 7., 8. og 9. trin, dog skal forældre på 8. klassetrin allerede møde 16.00!