ÅLHOLM SKOLES HANDLINGSPLAN MOD MOBNING – FOR TRIVSEL.

”I skolen mødes børn med forskellig social, kulturel og etnisk baggrund. Det er i skolen, børn og unge for alvor konfronteres med krav om samspil og samarbejde med andre mennesker, som de ikke nødvendigvis selv har valgt at være sammen med. Her skal de udvikle sig selv og fællesskabet. Det skal være rart og befordrende at gå i skole. Skolen skal være et sted, hvor man lærer at respektere hinanden. Skolen skal danne rammer om fællesskaber og være fri for mobning, og der skal være de bedst mulige fysiske, psykiske og æstetiske rammer”. Med det formål, at skabe de bedste rammer for elevernes udvikling af sociale kompetencer, har vi udarbejdet en handlingsplan mod mobning”.

Ålholm Skoles definition af mobning:

En elev bliver mobbet, når han eller hun gentagne gange over en periode udsættes for negative handlinger fra en eller flere andre elever således, at eleven f.eks. er bange for at komme i skole. Almindeligt drilleri blandt børn er ikke mobning.

Mål med handlingsplanen:

• At gøre klart, at vi på Ålholm skole ikke accepterer mobning.

• At gøre klart, at vi på Ålholm Skole vægter elevernes alsidige personlige udvikling på linje med den faglige udvikling.

• At fastslå, at alle på skolen i samarbejde med forældrene, har ansvar for og del i denne indsats.

• At udstikke rammerne for vores indsats mod mobning på Ålholm Skole.

• Der arbejdes inkluderende på Ålholm skole. Inklusion handler om barnets oplevelse af at være
    en værdifuld deltager i de sociale og faglige fællesskaber. Alle børn og unge har brug for at indgå i et fællesskab med pædagoger, lærere og andre børn og unge.

På Ålholm Skole ses forskellighed som en styrke.

• Der ansat to inklusionspædagoger, som er lige delt på både Ålholm Skole og Akeleje. Der arbejdes med et helhedssyn omkring børnenes muligheder for at være aktive deltagere i fællesskaber.

• Der fokuseres på børnenes maksimale mulighed for trivsel og udvikling.

VI ARBEJDER PÅ SKOLENIVEAU VED:

• At fremme en skolekultur, der bygger på demokrati, åbenhed, tolerance og respekt for hinandens forskelligheder.

• At forældre og lærere føler sig ansvarlige for omgangsform og tone på skolen, og støtter eleverne i at udvikle den samme ansvarlighed.

• At forældre og lærere er bevidste om, at de er rollemodeller for eleverne, og optræder som autoriteter med ansvar for såvel elevernes indlæring som deres sociale trivsel.

• At inddrage elevrådet aktivt i bekæmpelse af mobning og engagere det i at fremme elevernes trivsel og mulighed for at udvikle sociale kompetencer.

• At skabe gode rammer og have tilstrækkeligt tilsyn med eleverne i frikvarterene.

• At have en legepatrulje, som aktiverer eleverne i frikvartererne.

• At benytte skolens elevmæglere; både voksen- og elevmæglerne.

VI ARBEJDER PÅ KLASSENIVEAU VED:

• At klasselæreren sammen med klasseteamet er ansvarlig for, at eleverne i klassen udvikler almene
    kompetencer, der gør dem egnede til at deltage i det sociale liv.

• At klasselæreren sammen med klasseteamet danner sig et overblik over, om eleverne trives i klassen, og om enkelte elever går rundt med særlige problemer.

• At klassen afholder klassemøder med jævne mellemrum.

• At klassen udarbejder klasseregler.

• At skabe læring gennem samarbejde. Gruppe- og projektarbejder kan gennem lærerens indflydelse træne eleverne i at være positive, accepterende, hjælpsomme og støttende overfor hinanden.

• At skabe positive fællesaktiviteter: kagegrupper, klassefester, udflugter, arrangementer andre klasser, lejrskoler m.m.

• At trivsel er et emne ved klasseforældremøder og forældresamtaler.

TILTAG I TILFÆLDE AF MOBNING

HVIS ET BARN MOBBES:

• Klasselæreren underrettes og tager sig af eleven.

• Klasselæreren er ansvarlig for, at mobningsofret garanteres en effektiv beskyttelse mod chikane.

• Forældrene orienteres af klasselæreren samme dag.

• Ledelsen samt klassens øvrige lærere orienteres af klasselæreren.

• Klasselæreren konsulterer skolens elevmægler, hvis det er relevant.

• Klasseteamet laver en plan for, hvordan mobningsofret kan støttes og få opbygget sit selvværd.

• Elevens forældre inddrages i dette arbejde.

• Desuden kan man efter behov inddrage skolens ledelse, skolepsykolog eller sundhedsplejerske.

• Klasseteamet er ansvarligt for løbende at evaluere sagens udvikling.

• Sagen er ikke afsluttet, før den pågældende elev er vel integreret i klassens fællesskab.

HVIS ET BARN MOBBER:

• Klasselæreren underrettes og tager en alvorlig samtale med eleven.

• Forældrene orienteres af klasselæreren samme dag.

• Ledelsen samt klassens øvrige lærere orienteres af klasselæreren.

• Skolens elevmægler konsulteres, og videre handling vurderes.

• Klasseteamet laver en plan for, hvordan man vil gribe ind overfor mobberen.

• Elevens forældre inddrages i dette arbejde.

• Desuden kan man efter behov inddrage skolens ledelse, skolepsykolog, sundhedsplejerske eller specialcenter.

• Klasseteamet er ansvarligt for løbende at evaluere sagens udvikling.

• Sagen er ikke afsluttet, før den pågældende elev har udviklet en acceptabel adfærd, og er vel integreret i klassens fællesskab.

• Hvis problemet har en tendens til at vare ved trods gentagne løsningsforslag, kan det blive aktuelt at overveje klasse- eller skoleskift.

Inspirationsmateriale:

Alle for en mod mobning